Народе, уђите!

Nå begynte dere kanskje å lure på om jeg har begynt å snakke gresk, men nei. Overskriften på innlegget står faktisk på serbisk som er ett av språkene de snakker her i Montenegro hvor jeg oppholder meg nå.

Som jeg lovte dere skulle jeg oppdatere bloggen min regelmessig mens jeg er her i Montenegro og det skal jeg holde, derfor kommer første innlegg idag hvor jeg tenkte å fortelle dere litt om reisen hit og min første dag her nede så langt.

Siden jeg er totalt allergisk mot å stå opp for tidlig, og fordi jeg ikke orket en ekstra lang reisedag valgte jeg å bo på hotell på Gardermoen natten før avreise. Det var faktisk utrolig hyggelig, for da ble jeg kjent med en del av de jeg skal reise sammen med.

Men hvertfall, tirsdag morgen kl 05.35 gikk alarmen av, da var det bare å pakke det jeg hadde brukt av ladere og diverse og vente på bussen til flyplassen. Noen minutter forsinket dukket den opp og på en-to-tre var vi fremme på flyplassen. Der måtte jeg innom bagasjeoppbevaringen og hente bagasjen før jeg kunne sende den avgårde.

Jeg må innrømme jeg var litt nervøs for vekta, nei ikke min egen men på bagasjen min, men det holdt, 22 kilo endte det på. Etter bagasjen var levert og jeg var klarert i sikkerhetskontrollen ruslet jeg og en annen jeg skulle reise med sammen gjennom terminalen og ned til den delen av terminalen hvor flyvninger til NON Schengen land går fra. Her ble vi sittende å prate først bare oss to, men etterhvert dukket det opp noen flere.

30 minutter før avgang begynte det boardingen fra kjelleren og det er da man vet man må ta buss ut til flyet. Oslo universitetssykehus har leid inn Jet-Time til å ta seg av flyvningen nedover men som den flynerden jeg er viste jeg at de igjen hadde leid inn airBaltic. Vel ombordstigning på YL-BBY var det bare å spenne seg fast og ta fatt på de snaue 3 timene ned til Tivat.

Vel fremme i Tivat tok det ikke lang tid før bagasjen dukket opp og vi satt i bussene på vei til Igalo. En time, noen mil Montengerisk landevei og en flott ferjeoverfart senere trillet vi inn foran hovedinngangen på instituttet, nå var i gang dere!

Første dagen var egentlig ganske ålreit, vi fikk lunsj før infomøte og på kvelden var det en velkomstmiddag som varte og rakk. Var litt sliten etter en lang reisedag så etter hovedretten ruslet jeg tilbake på rommet og sovnet egentlig rimelig kjapt, heldigvis husket jeg å sette på en alarm til dagen etterpå.

Idag har det egentlig vært en rolig dag, startet med en samtale hos den norske sykepleieren som viste seg var fra Skatval, så da slo jeg selvfølgelig over. Hyggelig sykepleier som tok seg tid, før jeg ble sendt videre til den montenegrinske legen som undersøkte meg og sammen med meg fant ut hva type behandlinger jeg bør ha mens jeg er her. Veldig fornøyd med legen, hun hørte på hva jeg tenkte osv og når jeg fikk timeplanen senere på dagen var jeg ikke skuffet.

Etter en liten omvisning på instituttet som er større enn man skulle tro måtte jeg rekke fotografen som skulle ta bilde av meg, og etter det var det en liten lunsj som ventet. Så langt må jeg si jeg er fornøyd med maten her, i morgen skal jeg teste frokosten også.

Etter lunsj valgte jeg å ha litt alenetid på rommet, tok meg en liten høneblund før jeg ruslet ned og fikk tatt meg en etterlengtet dusj. Var godt å bli ren og følte meg mye freshere med en gang.

Måtte også ha litt påfyll av annen leskedrikk enn vann  etterhvert så da gikk turen ned til minimarkedet som ligger rett ved instituttet. Var der også en tur igår og ble gledelig overrasket over at bankterminalen der tok kontaktløs betaling, eller tæpping som en smarting fant ut det skulle hete.

Etter middag idag samlet vi oss en god gjeng i Stjernebaren på hotellet for å se semifinalen i VM, var fans på begge sider, for egen del heier jeg på England nå som Brasil røk ut.

Avslutter dagen på rommet med å fullføre dette innlegget og se ekstraomgangene. Håper dette var leselig for dere og skulle dere ha spørsmål så blir jeg glad om dere legger igjen en kommentar, også leses vi igjen ved neste anledning!